2. 06. 2022 r.- Wyjazd do Lublina

Czwartkowy dzień spędziliśmy w pięknym i malowniczym mieście Lublin. Odkrywanie miasta zaczęliśmy od Muzeum Narodowego, gdzie czekała na nas pani przewodnik Anna. Na początku mieliśmy okazję wysłuchać historii zamku, który powstał w XII wieku a w późniejszych latach był wykorzystywany jako więzienie oraz obejrzeć wystawy stałe składające się ze sztuki zdobniczej, malarstwa obcego i polskiego, medali i monet z okresu X – XX w oraz malarstwa cerkiewnego. Następnie udaliśmy się do jednego z najcenniejszych zabytków w Polsce – przepięknej Kaplicy Trójcy Świętej, która w całości jest pokryta rusko – bizantyjskimi freskami.

Kolejnym punktem wycieczki by spacer malowniczymi uliczkami Starego Miasta. Widzieliśmy tam wspaniałe, odrestaurowane kamienice, które gościły m.in. Jana III Sobieskiego czy carów rosyjskich Wasyla Szujskiego i Piotra Wielkiego oraz króla szwedzkiego Karola XII. Oprócz kamienic poznaliśmy też historię ruin znajdujących się na Placu po Farze, Bramy Krakowskiej, słynnego Kamienia Nieszczęścia i Baszty Gotyckiej.

Archikatedra Św. Jana Chrzciciela i Św. Jana Ewangelisty była kolejnym celem naszej podróży. Ta monumentalna budowla powstała w latach 1586 – 1625 na terenach należących do Jezuitów i zrobiła na nas wszystkich ogromne wrażenie zwłaszcza dzięki bogatemu w drogocenne zbiory skarbcowi i Kaplicy Akustycznej, służącej w dawnych czasach do podsłuchiwania spowiedzi. Nazwa tego niezwykłego miejsca utrzymanego w stylu barokowym, wzięła się od niesamowitych właściwości sklepienia odbijającego i przenoszącego dźwięk w taki sposób, że stojąc przy przeciwległych ścianach można się porozumiewać szeptem, którego stojący na środku sali nie jest w stanie usłyszeć.

Ostatnim punktem naszej przygody z Lublinem było zwiedzenie Bazyliki Św. Stanisława Biskupa Męczennika należącej do OO. Dominikanów ufundowanej w 1342 r. przez króla Kazimierza Wielkiego, w którym to została podpisana Unia Lubelska w 1569 r. Świątynia ta cieszy się międzynarodową sławą, za sprawą relikwii Krzyża Świętego. Tu również mogliśmy zobaczyć bogaty skarbiec. Znajdują się w nim dawne szaty i naczynia liturgiczne (m.in. kielichy, monstrancje, puszki na relikwie), dokumenty zakonne, mszały i starodruki Pisma Świętego oraz piękna kopia obrazu Jana Matejki „Unia Lubelska”.

Na zakończenie udaliśmy się jeszcze na obiad do pobliskich Piask, skąd później ruszyliśmy już w drogę powrotną do naszych domów